PODSTAWA PRAWNA
W zakresie merytorycznym System Rejestry Notarialne funkcjonuje na podstawie:
- ustawy Prawo o notariacie
- ustawy Kodeks postępowania cywilnego
- ustawy Ordynacja podatkowa
- ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
- ustawy Kodeks spółek handlowych
- ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy
- ustawy o księgach wieczystych i hipotece
- ustawy o Zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej
- rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu sporządzenia elektronicznego wypisu i wyciągu z aktu notarialnego
- rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu uiszczania i wysokości opłat za wpisy dokonywane w Rejestrze Spadkowym przez notariusza albo sąd
- rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie trybu zakładania i udostępniania konta w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe
- rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przechowywania w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych aktów notarialnych, zarejestrowanych aktów poświadczenia dziedziczenia i zarejestrowanych europejskich poświadczeń spadkowych
- rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych
- uchwały Krajowej Rady Notarialnej w sprawie utworzenia Rejestru Aktów Poświadczenia Dziedziczenia i zasad jego funkcjonowania
- uchwały Krajowej Rady Notarialnej w sprawie utworzenia Rejestru Testamentów i zasad jego funkcjonowania
- uchwały Krajowej Rady Notarialnej w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Ministra Cyfryzacji (jako ministra właściwego do spraw informatyzacji) o udostępnianie danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji
- regulaminu świadczenia przez Krajową Radę Notarialną usług w zakresie zapewnienia dostępu do rejestrów notarialnych, dokonywania wpisów w tych rejestrach i uzyskiwania wynikających z nich informacji
- konwencji z Bazylei (1972-05-16) w sprawie systemu rejestracji testamentów (Polska nie przyjęła jeszcze tej konwencji, jednak Notarialny Rejestr Testamentów stosuje w praktyce zasady określone w tej konwencji)
- umów pomiędzy Krajową Radą Notarialną a Stowarzyszeniem Sieci Europejskich Rejestrów Testamentów (ang. ENRWA)
Dostęp do Systemu zapewnia podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu wydanego przez jedno z kwalifikowanych centrów certyfikacji zarejestrowanych w Narodowym Centrum Certyfikacji.